چشمه علی انتها در فهرست میراث طبیعی ثبت شد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی استان تهران از ثبت چشمه علی در فهرست میراث طبیعی ایران اطلاع داد.

چشمه علی انتها در فهرست میراث طبیعی ثبت شد

به گزارش خبرنگاران، چشمه علی سومین اثر طبیعی استان تهران است که به فهرست میراث طبیعی ملی راه یافت. پیش از آن، آبشار سنگان و درخت چنار امامزاده قاسم سنگان از تهران در این فهرست ثبت شده بودند.

چشمه علی از جمله میراث پرمناقشه بوده که در سال های گذشته خشک شدن تدریجی آب آن بر اثر عبور خط 6 مترو و ورود آب های فاضلاب در طی حفاری های مترو، حواشی زیادی را برای این چشمه هفت هزارساله رقم زد. هرچند آب چشمه علی از سال 1397 به تدریج دچار کاهش شده بود. با این حال اواخر سال 98 آب چشمه به حالت طبیعی برگشت.

اوایل سال جاری نیز پرونده چشمه علی به عنوان نخستین اثر طبیعی شهر ری برای ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور در دستور کار نهاده شد تا خاتمه در اسفندماه سال جاری لوح ثبت آن امضا شد. مجموعه چشمه علی حدود 86 سال پیش، به دلیل نقوش برجسته و وجود باروی ری و تپه باستانی در مجاورتش، به عنوان میراث تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود.

چشمه علی را در دوره باستان سورین می نامیدند که احتمالاً برگرفته از نام دودمانی عظیم در دوره اشکانی و ساسانی است و نام فعلی آن برگرفته از نام حضرت علی (ع) است. قدمت چشمه علی را بیش از هفت هزار سال تخمین زده اند. در گذشته فرش فروش ها و مردم تهران قالی ها و قالیچه های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی ای است که فرش را خوب پاکیزه و روشن تر می نماید، می شستند.

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران همچنین از ثبت درخت چنار سوهانک به عنوان چهارمین میراث طبیعی تهران به خبرنگاران اطلاع داد و گفت: تا سرانجام سال دو پرونده دیگر شامل درخت توت میدان کوچک شهر ری و درخت چنار امامزداده یحیی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت می گردد.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 134248

به "چشمه علی انتها در فهرست میراث طبیعی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه علی انتها در فهرست میراث طبیعی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید