خبرنگاران 400 دستگاه ونتیلاتور توسط پژوهشگران در مشهد ساخته شد

به گزارش مجله سرگرمی، مشهد- خبرنگاران- پژوهشگران در قالب فعالیت شرکت دانش بنیان به همراه جمعی از استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیروز به ساخت 400 دستگاه ونتیلاتور مورد استفاده برای یاری به تنفس مصنوعی بیماران مبتلا به ویوس کرونا شدند.

خبرنگاران 400 دستگاه ونتیلاتور توسط پژوهشگران در مشهد ساخته شد

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: ونتیلاتور (ventilator) یا دستگاه تهویه مکانیکی یک ابزاری پیچیده پزشکی با فناوری بالا است که برای یاری به بیماران دچار نارسایی شدید تنفسی از جمله مبتلایان به مراحل حاد بیماری کووید 19 کاربرد دارد.

دکتر محمد غروی فرد اضافه نمود: آخرین فناوریهای روز دنیا در ساخت ونتیلاتور توسط پژوهشگران مشهدی بکار گرفته شده و آزمایشهای بالینی این دستگاه پزشکی نیز در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با موفقیت صورت گرفت.

وی ادامه داد: ونتیلاتور ساخت پژوهشگران مشهدی در جشنواره بین المللی نوآوری و صنعت 2020 لندن نیز مورد تقدیر واقع شد و مدال طلای آن رویداد دنیای علمی پزشکی را از آن خود کند.

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انسان در صورت توقف تنفس در عرض حداکثر 10 دقیقه دچار آسیبهای جدی مغزی و مرگ می گردد بنابراین بکارگیری ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی در صورت مواجهه بیماران با خطر نارسایی تنفسی امری حیاتی است.

وی اضافه نمود: هم اینک بخاطر شرایط ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا و افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید 19 که ریه بیماران را درچار نارسایی شدیی می نماید، احتیاج به وجود و بکارگیری دستگاه ونتیلاتور در بیمارستانها و مراکز درمانی بیش از هر زمان دیگری است.

دکتر غروی ادامه داد: ونتیلاتور بخاطر پیچیدگی ساختار به راحتی قابل ساخت نیست اما با این وجود پژوهشگران مشهدی نوعی ساده از آن را با همکاری شرکت دانش بنیان مهراب فناور به مدت 30 روز ساختند که در امر درمان بیماران حاد کرونایی در این شهر اثرگذار بوده است.

وی همچنین گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین عملکرد را در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی مورد احتیاج از جمله ونتیلاتور داشته که یاری بزرگی به بیماران و کادر درمان بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر 9 هزار دانشجو و افزون بر 23 هزار کارمند بهداشتی و درمانی، قطب بخداشت و درمان شمال شرق کشور است.

80 درصد جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام خدمات رسانی می شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تا به امروز 475 هزار و 674 نفر در ایران بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت 235 نفر در 24 ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 27 هزار و 192 نفر رسیده است. همچنین تا به امروز 392 هزار و 293 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

پاندمی کرونا در دنیا تا به امروز 35 میلیون و 443 هزار و 216 نفر را بیمار نموده و جان یک میلیون و 42 هزار و 600 نفر را در 230 کشور گرفته است. 26 میلیون و 649 هزار و 486 نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در دنیا نیز تا به امروز درمان شده اند.

در این میان آمریکا با هفت میلیون و 637 هزار و 66 بیمار کووید 19 و 214 هزار و 615 قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در دنیا به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا صندلی سیزدهم را در میان کشورهای دنیا دارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112493

به "خبرنگاران 400 دستگاه ونتیلاتور توسط پژوهشگران در مشهد ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 400 دستگاه ونتیلاتور توسط پژوهشگران در مشهد ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید