واکنش ها به مراسم رژه فراعنه در مصر

به گزارش مجله سرگرمی، خیابان های شهر قاهره شامگاه شنبه شاهد مراسم رژه مجلل انتقال اجساد 22 پادشاه و ملکه مومیایی شده مصر باستان سوار بر مرکب هایی طلایی بود که به عقیده تحلیلگران تلاشی برای تحریک احساسات ملی گرایانه درسایه شکاف های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور به شمار می رود.

واکنش ها به مراسم رژه فراعنه در مصر

مقامات مصر شامگاه شنبه مطابق با وعده قبلی خود رژه مجلل و باشکوهی را در شهر قاهره برای انتقال اجساد مومییایی 18 پادشاه و چهار ملکه مصر باستان برگزار کردند که به رژه فراعنه یا رژه طلایی مشهور شد.

این مراسم 40 دقیقه ای از موزه مصر در نزدیک میدان التحریر قاهره به سمت موزه ملی تمدن این کشور برگزار شد و در جریان آن، اجساد 22 پادشاه و ملکه مومیایی به این موزه انتقال یافت.

انتقال این اجساد بر روی مرکب های طلایی رنگ تحت تدابیر شدیدی امنیتی و بر اساس فرایند تاریخی انجام شد؛ به گونه ای که جسد مومیایی تائو دوم از پاشاهان دودمان هفدهم در مصر باستان در اولین مرکب و جسد مومیایی رامسس نهم از پاشاهان دودمان بیستم در مصر باستان در آخرین موکب قرار داشت.

مطبوعات و رسانه های دولتی مصر به نوبه خود به بازتاب گسترده این اقدام دولت به ریاست عبدالفتاح السیسی پرداختند و بازتاب آن در رسانه های جهان را نیز به طور گسترده پوشش دادند.

اما واکنش کاربران در شبکه های اجتماعی به این رویداد متفاوت بود و از استقبال گرفته تا انتقاد و نکوهش را در برگرفت.

به همین دلیل، هشتگ هایی نظیر مصر جهان را شگفت زده کرد و مرکب های پادشاهی مومیایی ها در شبکه های اجتماعی در چند کشور عربی ترند شد.

در مقابل، عده ای از کاربران نیز از هزینه های گزاف برگزاری این مراسم در شبکه های اجتماعی انتقاد کرده و نوشتند که دولت مصر محله های فقیر اطراف راستا حرکت مومیایی ها را از دیدگان جهانیان پنهان کرد و به جای برگزاری اینگونه مراسم، باید به فقرا رسیدگی می کرد و اصلاحات واقعی را به نفع طبقه های فقیر در دستور کار قرار می داد.

برخی دیگر از کاربران نیز با نکوهش برگزاری این مراسم چند روز بعد از حوادث مرگبار شهر قاهره نوشتند که درست چند روز بعد از جان باختن مردم در حوادث برخورد دو قطار و زیر آوار ماندن آنها در جریان ریزش یک ساختمان، خیابان های قاهره تزیین و نورافشانی و صدای موسیقی در آن طنین انداز شد.

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی نیز با راه اندازی هشتگ بدشگونی فراعنه حوادث اخیر نظیر برخورد دو قطار و ریزش ساختمان در پایتخت مصر را ناشی تصمیم دولت برای انتقال این اجساد برشمردند؛ بویژه که برای این امر سابقه ای تاریخی نیز وجود داشت و کسانی که در دهه بیست میلادی قبر توت عنخ آمون از فراعنه این کشور را کشف کردند، به طرز مرموزی جان باختند.

در سایه برگزاری این مراسم مجلل و بازتاب رسانه ای آن در داخل و خارج از مصر، این سوال مطرح است که اساسا اهداف دولت مصر از چنین اقدام بی سابقه ای در تاریخ این کشور چیست.

برخی تحلیلگران مسائل مصر بر این باورند که دولت السیسی با برگزاری این مراسم و تلاش هرچه بیشتر برای بازتاب یافتن آن در سطح داخلی و بین المللی در وهله اول - بدنبال تحریک احساسات ملی گرایانه در مصر با تمرکز بر پیشینه تاریخی و باستانی این کشور به جای تمرکز بر هویت دینی و فرهنگی آن به منظور تحکیم هرچه بیشتر جایگاه خود و تلاش برای به حاشیه راندن جریان های دینی و فرهنگی مخالف خود بویژه گروه اخوان المسلمین - بوده که فعالیت آن در مصر ممنوع شده است و شمار زیادی از رهبران ارشد و اعضای آن به زندان افتاده اند.

به عقیده این تحلیلگران، عبدالفتاح السیسی همچنین با این رژه و نمایش مجلل پادشاهان و ملکه های مومیایی مصر باستان و بازتاب دادن گسترده رسانه ای آن در سطح جهان تلاش کرده است تا نگاههای خارج از مرزهای این کشور را به سمت کشورش جلب کرده و بتواند از این طریق گردشگران بیشتری را جذب کند.

این همان اهدافی است که خود مسئولان و کارشناسان مصری نیز از آن سخن گفته و بر تلاش برای پررنگ کردن هویت تاریخی و باستانی این کشور تاکید کرده اند.

دکتر مجدی شاکر باستان شناس ارشد وزارت آثار باستانی مصر برگزاری این رژه با حضور گسترده رسانه های داخلی و خارجی را منحصر به فرد در قرن کنونی دانست و به رسانه های این کشور گفت: این رژه در آستانه هجدهم آوریل روز جهانی میراث فرهنگی و در روزی (شنبه) برگزار شد که در کشورهای اروپایی تعطیل بود و این امر باعث شد تا نگاهها از خارج به شدت به آن معطوف شود.

شاکر گفت: این رویداد می تواند به ریشه دار کردن هویت مصر در بین مردم کمک کند و تبلیغ بسیار خوبی برای کشور و توسعه معرفی تمدن فرعونی این کشور باشد و به تقویت گردشگری مصر بعد از سرانجام همه گیری کرونا بینجامد.

وی افزود: این مرکب های پادشاهان همگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ما این امر را در وزارت آثار باستانی مصر با افزایش استقبال برای خواندن سرنوشت پادشاهانِ این مرکب ها شاهد خواهیم بود.

این درحالی است که به نوشته رسانه ها، رژه مرکب های فراعنه مومیایی شده با انتقاد شدید پایگاهای خبری و مطبوعات وابسته به گروه اخوان المسلمین روبرو شده و آنها برگزاری آن در سایه اوضاع سیاسی و اقتصادی کنونی مصر را نکوهش کردند.

با این حال، هدف دولت مصر از این رژه هرچه که باشد، واکنش های متفاوت به این رویداد به روشنی شکاف های گسترده و عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه مصر را نشان می دهد که هر از گاهی خود را در چنین رویدادهایی نشان داده و در آینده نیز نشان خواهد داد.ایرنا

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138921

به "واکنش ها به مراسم رژه فراعنه در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به مراسم رژه فراعنه در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید