هیچ بودجه ای برای هوای پاک پیش بینی نشده است ، کشور اسقاطی ها هستیم و انتظار هوای پاک داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هیچ بودجه ای در هیچ یک از برنامه های پنج ساله کشور برای هوای پاک پیش بینی نشده است.

هیچ بودجه ای برای هوای پاک پیش بینی نشده است ، کشور اسقاطی ها هستیم و انتظار هوای پاک داریم

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، عیسی کلانتری در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده های هوای کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است، گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است ولی چون در گذشته جمعیت و نیز مصرف انرژی کمتر بود، هوا سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم.

وی اضافه نمود: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی و همچنین با اسراف در مصرف انرژی، کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو تبدیل شده است.

کلانتری گفت: دولت ها هیچ وقت نه فکر این را نموده بودند و نه آمادگی داشتند که برای هوای پاک هزینه نمایند و امروز نزدیک 83 میلیون نفر و با مصرف روزانه 140 میلیون لیتر بنزین در کشور به خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخش هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

وی با تأکید بر این که به دست آوردن هوای پاک بدون پرداخت هزینه غیرممکن است، گفت: ما سالانه بیش از 1.5 میلیون خودرو اضافه می کنیم. بدون اینکه خودروهای قدیمی را از رده خارج کنیم. کمتر از 5 درصد خودروهایی که به چرخه فراوری اضافه می شوند، از چرخه حذف می شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح نمود: 87 درصد مینی بوس ها، 81 درصد موتورسیکلت ها، 73 درصد اتوبوس ها و 61 درصد کامیون های موجود در کشور ما اسقاطی هستند اما همچنان استفاده می شوند.

کلانتری گفت: ما کشور اسقاطی ها هستیم و انتظار هوای پاک داریم. این غیرممکن است. اگر کوشش های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت های ما مثل پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اسکان بود.

  • آلودگی موتورها بیشتر از خودروها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه از 11 میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود 9.6 میلیون موتورسیکلت ها اسقاطی هستند، گفت: اما می گویند این موتورها ابزار رزق و روزی مردم است و مردم توان اقتصادی ندارند و ناچارند با آنها کار نمایند. این در حالی است که هر موتورسیکلت اسقاطی 7 تا 8 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می نماید.

کلانتری گفت: نزدیک به 560 هزار کامیون اسقاطی در کشور فعال است. حدود 61 درصد آلایندگی های کشور به ویژه در فصل سرما را خودروهای دیزلی ایجاد می نمایند که بخش عمده این خودروها کامیون هستند و بعد اتوبوس ها و مینی بوس ها.

وی اظهار کرد: تحریم ها از یک سو باعث شده که وزارت نفت نتواند مازوت فراوریی خود را صادر کند. از طرف دیگر وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه ها گرفتیم، پالایشگاه ها پر از مازوت شدند. به طوری که در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. چون نه می توانستند مصرف نمایند و نه صادر نمایند.

این مسئول گفت: ناچار نیروگاه ها دوباره به مازوت سوزاندن رو آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته ای شده ایم که در شرایط تحریم نمی دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

  • هوای پاک هزینه می خواهد

کلانتری با بیان اینکه هوای پاک هزینه می خواهد، گفت: اگر دولت ها می خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد نمایند، سرمایه گذاری ضروری است. وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل گشا نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه نمود: 83 درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و 61 درصد منبع آلودگی ذرات زیر 10 میکرون خودروهای دیزلی هستند. خودروهای سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی 6 درصد اسقاطی هستند ولی کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

او تأکید کرد: ما ناچار شدیم در فراوری خودروهای سواری از خیلی از استانداردها چشم پوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، کل خودروسازی کشور باید تعطیل گردد.

کلانتری گفت: اگر خودروسازی را تعطیل کنیم، 1.5 میلیون کارگر بیکار می شوند و از آن طرف هم هوای پاک می خواهند. در شرایط تحریم توان اصلاح وجود ندارد. درضمن اگر کوشش های وزارت نفت نبود، اوضاع به مراتب بدتر از این بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "هیچ بودجه ای برای هوای پاک پیش بینی نشده است ، کشور اسقاطی ها هستیم و انتظار هوای پاک داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ بودجه ای برای هوای پاک پیش بینی نشده است ، کشور اسقاطی ها هستیم و انتظار هوای پاک داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید