ظریف: ایران به دلایلِ نافذتر از توافق با سلاح های هسته ای مخالف است ، اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر از کشور های اروپایی خواست با تروریسم اقتصادی آمریکا مخالفت کنند.

ظریف: ایران به دلایلِ نافذتر از توافق با سلاح های هسته ای مخالف است ، اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند

به گزارش خبرنگاران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز پنجشنبه در توئیتر از کشورهای اروپایی خواست با تروریسم اقتصادی آمریکا مخالفت کنند.

ظریف در توئیتر نوشت: ایران بنا به دلایل مذهبی و راهبردی که بسیار نافذتر از هر توافقی است با سلاح های هسته ای مخالف است. اما اگر سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل تمهیدات اعتمادساز و ارتقاء شفافیتی هستند که برجام امکان آن را فراهم آورده باید همان طور که اقدام تبهکارانه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده اند تروریسم اقتصادی این کشور را هم رد کنند.

کشورهای اروپایی روز 25 مرداد به قطعنامه آمریکا برای تمدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران رأی ممتنع دادند. چین و روسیه تنها کشورهایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران پیروز نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه 2231 شورای امنیت و توافق هسته ای برجام برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران اقدام کند.

آمریکا روز 30 مرداد با تقدیم نامه ای به رئیس شورای امنیت، ضمن متهم کردن ایران به نقض اساسی تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران مطلع کرد.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، فرایند 30 روزه ای را آغاز می کرد که می توانست به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم های سازمان ملل نیمه شب 20 سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با 04:31 بامداد 30 شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال 1397 به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی تواند از حقوق تصریح شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز 1 شهریورماه گزارش داد 13 عضو شورای امنیت با نگارش نامه هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110804

به "ظریف: ایران به دلایلِ نافذتر از توافق با سلاح های هسته ای مخالف است ، اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: ایران به دلایلِ نافذتر از توافق با سلاح های هسته ای مخالف است ، اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید