طلسم طرح سالن اجلاس شکسته می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، عاطفه علیان - اصفهان- خبرنگار:مرکز همایش های بین المللی یا همان سالن اجلاس، طرحی 10 ساله است که سایه اش بر سر شهر اصفهان سنگینی می نماید. طرحی که از همان ابتدا در جلسه فوق العاده شورای شهر سوم براساس مصوبه دولت در اصفهان کلید خورد تا این شهر ظرف یک سال ونیم با وعده 100 میلیارد تومانی دولت میزبان همایش های بین المللی گردد؛

طلسم طرح سالن اجلاس شکسته می گردد

وعده ای که بعد از نزدیک به یک دهه تنها 72 درصدش محقق شده و به علت بی ثباتی بازار، سرمایه گذاران نیز رغبتی برای مشارکت در اتمامش ندارند. شهرداری اصفهان علی رغم تکانه های ارزی و وضعیت بی ثبات اقتصادی با هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان یک تنه این طرح را به دوش کشیده و می خواهد در نیمه اول سال آینده بخش های اصلی این سالن را به بهره برداری برساند. اصفهانی ها هزینه های مرکز همایش های بین المللی را تقبل کردند تا هم سرپوشی بر بدعهدی دولت بگذارند و هم کشور را از عواید این مرکز همایش های بین المللی منتفع نمایند.

  • طرحی خاص با تجهیزات خاص

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان این که این طرح در اواخر سال 1389 به واسطه برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها و با وعده حمایت اقتصادی دولت در اصفهان کلید خورد، به خبرنگاران می گوید: در آن موقع مقرر شد که دولت با تامین اعتبار 100 میلیارد تومانی از طرح مذکور حمایت کند و مابقی آن توسط شهرداری اصفهان تامین گردد و طرح در مدت یک سال ونیم به اتمام برسد.

ایرج مظفر با اشاره به این که هیچ گاه وعده دولت محقق نشد و شهرداری به تنهایی هزینه و اعتبار ساخت این طرح را برعهده گرفت، ادامه می دهد: دولت تنها 20 میلیارد تومان از تعهدات اقتصادی این طرح را تامین نموده و شهرداری اصفهان با برپایی مناقصه برای جذب سرمایه گذار اقدام می نماید. وی می افزاید: احداث سالن اصلی، سالن جنبی، محوطه سازی و خیابان سازی طرح مرکز همایش ها تاکنون 72 درصد پیشرفت داشته و پیش بینی می گردد بخش اعظم این طرح تا خاتمه سال آینده به بهره برداری برسد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به عزم جدی برای اتمام سالن همایش های بین المللی تصریح می نماید: علی رغم سکون در بخش های تجاری و هتل، شهرداری اصفهان در یک سال ونیم گذشته عزم جدی بر اتمام این طرح داشته و سهم اعظم بدهی پیمانکاران پرداخت شده است. مظفر با اشاره به این که تکمیل مرکز همایش های بین المللی می تواند در راستای برندسازی اصفهان و کشور موثر واقع گردد، ابراز می نماید: مشکل اصلی در این جهت وضعیت بی ثبات اقتصادی و تکانه های ارزی است. این طرح به علت خاص بودن، تجهیزات و مصالح ویژه ای احتیاج دارد و با توجه به رغبت و فعالیت پیمانکاران جدید امیدواریم در سال آینده این طرح به خاتمه برسد.

  • ویژگی های طرح

مدیر طرح مرکز همایش های بین المللی اصفهان با اشاره به اشتغال حدود 250 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر نیز به طور غیرمستقیم در طرح سالن همایش های بین المللی می گوید: این مرکز همایش های بین المللی در جنوب شرق شهر اصفهان و در مجاورت رینگ چهارم ترافیکی شهری و با فاصله 20 دقیقه ای از فرودگاه اصفهان و ایستگاه آینده قطار سریع السیر تهران-اصفهان واقع شده است.

مهدی احمدی مهر اظهار می نماید: این طرح به طور کلی دارای چهار بخش است؛ بخش مرکزی، سالن اصلی با ظرفیت بالغ بر 2400 نفر است و مشابه ساختمان مجلس شورای اسلامی به صورت پارلمانی در حال ساخت است که 1200 نفر ظرفیت در طبقه همکف و 1200 نفر در طبقات بالا در نظر گرفته شده و مخصوص میهمانان و خبرنگاران خواهد بود. این سالن برای نشست ها و اجلاس های ویژه و بین المللی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره سه سالن دیگر در این مجموعه نیز تصریح می نماید: سالن اول با ظرفیت 600 نفر دارای ساختار سینمایی است و برای برگزاری تئاتر و همایش و نمایش های شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سالن دوم با ظرفیت 1300 نفر جهت پذیرایی پیش بینی شده و برای برگزاری جشن ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سالن سوم با ظرفیت 600 نفر برای برگزاری گالری ها، کارگاه های آموزشی و نشست های دانشجویی خواهد بود. مدیر طرح سالن اجلاس سران با بیان این که تا به امروز هزینه های اجرایی طرح بالغ بر 320 میلیارد تومان بوده و پیش بینی می گردد 300 میلیارد دیگر برای تکمیل این طرح اعتبار احتیاج باشد، ابراز می نماید: تاکنون 28 قرارداد با پیمانکاران منعقد و از ابتدای امسال نیز هر هفته یک مناقصه برگزار شده و تا چند هفته آینده سه پیمانکار جدید به طرح اضافه می گردد.

وی می افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی و بحران دلار در سال 90 و با توجه به این که سرمایه گذاران در تکاپوی بازگشت کوتاه مدت سرمایه خود بودند، معادلات پیش بینی شده به هم خورد اما اکنون شهرداری اصفهان کوشش نموده سرمایه گذاران را در این طرح فعال کند و از آنجا که در این دوره، توجه زیادی به اتمام طرح های نیمه تمام بود، در مورد این طرح نیز برنامه ریزی ویژه ای صورت گرفت.

  • ویژگی های معماری طرح

مرکز همایش های بین المللی اصفهان با استفاده از ساختار حجمی نیم کره در میان حلقه ای عظیم جهت تداعی کردن مضمون اصفهان نصف دنیا در ذهن افراد بیننده و با طراحی یک شرکت انگلیسی در حال ساخت است. طراحی این مرکز تلفیقی معنادار از معماری مدرن و معماری ایرانی اسلامی است و با بهره گیری از مبانی نظری و عملی معماری پایدار جهت پاسخگویی به احتیاجهای روز کاربران و حفظ ارتباط با معماری بومی و سنتی این خاک در نظر گرفته شده است. در طرح های داخلی مرکز همایش های بین المللی از بعضی موتیف های بومی همچون طرح زیرگنبد مسجد شیخ لطف الله بهره گرفته شده است. در سالن اصلی طراحی مسی کار هنرمندان اصفهانی است. این مجموعه توانسته جایزه سازه برتر فلزی در چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد در سال 92 را دریافت کند.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30937

به "طلسم طرح سالن اجلاس شکسته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلسم طرح سالن اجلاس شکسته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید