صرف قهوه در مضیف ، یکی از آداب و رسوم خورستان

به گزارش مجله سرگرمی، اگر چه جای جای کشور عزیزمان ایران، مردمان خونگرم و مهمان نواز از قومیت های گوناگون را در دل خود جای داده است، اما در جنوب کشور ایران در استان خوزستان می توان مردمانی را یافت که در مهمان نوازی و خونگرمی زبانزد هستند. این استان زر خیز که شهر و روستاهای متعددی را داراست، قومیت های گوناگونی را در خود جای داده است. شما می توانید در این استان مردمانی از نژاد عرب را مشاهده نمایید که با برادری و مهربانی در کنار نژاد فارس و یا کرد و لر زندگی می نمایند. یکی از آداب و رسوم خوزستان، صرف قهوه در مضیف، جایی برای گذران وقت و استراحت در این استان است. هم چنین گشت و گذار در این استان می تواند برای هر فردی جالب توجه باشد. به خصوص اگر این فرد غیر ایرانی باشد و برای شناخت این کشور کهن به داخل مرز های ما قدم گذاشته باشد. چندی پیش یکی از همین گروه های گردشگری از کشور های اروپایی به ایران سفر کردند تا گوشه و کنار این کشور را از نظر بگذرانند. با یکی از این گردشگران که اتفاقاً از گزارشگران گردشگری مجلات اروپایی بود به گپ و گفت نشستیم تا از دید او استان خوزستان و شهر های مختلف این منطقه را مورد آنالیز قرار دهیم. این گردشگر که به تازگی مهمان یکی از مضیف های عرب های خوزستان بوده است، حرف های شنیدنی زیادی برای گفتن دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با یکی از آداب و رسوم خوزستان آشنا شویم.

صرف قهوه در مضیف ، یکی از آداب و رسوم خورستان

مضیف، جایی برای برگزاری یکی از آداب و رسوم خوزستان

سلام. من کریستوف کامین هستم. در مجله گردشگری شرق شناسی فعالیت می کنم و برای دومین بار است که به کشور ایران سفر می کنم. در سفر اولم به ایران قصد داشتم که با تاریخ کشور ایران آشنا شوم، اما در این سفر به دنبال آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور شما هستم. یکی از مقاصدی که در این سفر میزبان و پذیرای من بود روستای سوسنگرد است. این روستا که در استان خوزستان قرار گرفته است مهد برگزاری مراسم های آیینی عرب های ساکن ایران است. یکی از همین مراسم ها، مضیف بردیه است. این مراسم که مختص نژاد عرب زبان کشور ایران است ریشه در تاریخ کهن این منطقه دارد. مراسمی که اگر چه چند سال از نظر و نگاه سایرین دور بوده است، اما مجدداً توانسته است صندلی خود را بیابد و نام خود را بر سر زبان ها قرار دهد. آیینی که مدتی زیر غبار فراموشی قرار گرفته بود اما هیچ گاه از دل و یاد عرب های خوزستانی پاک نشده بود. این مراسم که یکی از آداب و رسوم خوزستان است صرفاً برای استقبال از میهمانان برگزار می گردد و رنگ و بوی خاص خود را دارد برای شما نیز می تواند جالب توجه باشد. شاخصه هایی که در وجود چنین مراسمی است، سبب می گردد که هر مهمانی شیفته چنین مراسمی گردد. حتی برای من که غیر ایرانی بودم و زیاد از ریشه های این مراسم اطلاع نداشتم نیز این مراسم بسیار دلچسب بود و یکی از مواردی که انجام آن طبق آداب و رسوم انجام میگردد صرف قهوه در مضیف های این استان است که به گفته اهالی هواداران زیادی هم دارد.

از برگزار نمایندگان مراسم خوزستان شنیدم که طی یک رسم قدیمی که نسل به نسل به آن ها منتقل شده است، موظفند که در این مراسم مضیف هایی در محوطه بیرونی منازل مسکونیشان با بهره گیری از نی های مقاوم بر پا نمایند. مضیف هایی که معماری خاص خود را دارند و با جلوه گری بی نظیری نگاه ها را به سوی خود جذب می نمایند. این مضیف ها در ندارند و دارای ارتفاع نه چندان بلندی هستند که در جهت قبله قرار گرفته اند. آنطور که میزبانانم بیان کردند، نبود در به دلیل این است که درب چنین مکانی همیشه بر روی مهمانان باز است. فسلفه رو به قبله بودن مضیف نیز اعتقاد این مردمان به افزایش رزق و روزی از طرف خداوند است. به علاوه دوستان جدیدم بیان کردند که به دلیل اینکه فضا از صیمیمت بیشتری برخوردار باشد ارتفاع مضیف ها را کوتاه در نظر می گیرند.

میهمانی در مضیف آغاز می گردد...

وقتی که مهمانی به این مضیف های استان خوزستان پای می گذارد، با انواع غذاهای محلی، خرماهای خوشمزه و شیرینی های دلچسب مورد پذیرایی قرار می گیرد. پس از خوردن یک غذای لذیذ که مختص عرب زبانان می باشد، مراسم صرف قهوه در مضیف ها برگزار می گردد. مراسمی که آداب خاص خود را دارد و عمل کردن به این آداب نیز از مهم ترین بخش های این مراسم به شمار می آید . این مراسم با روش خاصی آغاز می گردد. آن هم به این صورت که ابتدا میزبان به سمت راست مضیف می رود، فنجان قهوه را به دست راست مهمان می دهد و فنجان را با قهوه ای خوش عطر پر می نماید. من که به شدت شیفته این رسم و رسوم بی مثال شده بودم و از شدت هیجان نیز صورتم گلگون شده بود در کنار این عرب های مهمان نواز آغاز به خوردن قهوه ای بی نظیر کردم. قهوه ای که حتی در مشهور ترین کافه های فرانسه نیز سرو نکرده بودم. فنجان اول را که خوردم، بدون این که تقاضای مجددی برای پر شدن فنجانم داشته باشم، متوجه شدم که میزبانانم با گشاده رویی و بخشندگی، مجدداً مرا به صرف قهوه دوم دعوت کردند. از این دعوت سرمست شده بودم از خوردن این قهوه لذت می بردم که فنجانم برای بار دوم خالی شد. تقریباً میلی برای خوردن فنجان سوم نداشتم، اما در کمال ناباوری دیدم که فنجانم برای بار سوم نیز از قهوه لبریز شد. من که از این رسم گیج شده بودم از میزبانانم پرسیدم که جریان چیست و چرا بدون این که نظر من برای خوردن قهوه های بیشتر را بپرسند، از من برای صرف قهوه بیشتر دعوت به عمل می آورند؟ در آنجا بود که متوجه شدم آداب مضیف نشینی خوزستان را به درستی نیاموخته ام. چرا که طی این آداب و رسوم اگر میزبان، علاقه ای به صرف قهوه بیشتر نداشته باشد، باید فنجان قهوه خالی خود را کمی تکان دهد تا میزبان متوجه این عدم تمایل گردد. آن ها اضافه نمودند که فنیان، که همان فنجان قهوه خوری باشد، یکی از مهم ترین وسایل مضیف ها به شمار می آید. چرا که می تواند حامل قصد و نیت میهمان نیز باشد. او اضافه نمود که اگر میهمانی به مضیف پای بگذارد و سه مرتبه پشت سر هم بدون این که فنیان را به زمین بگذارد و یا تکان دهد، مشغول صرف قهوه گردد، میخواهد که با این کار به میزبان خود نشان دهد که از او تقاضایی دارد و به دنبال حل مسئله ای است که راه چاره آن را در دست میزبان می بیند. میزبان نیز سعی می نماید که تا آنجا که در توان دارد در جهت حل مشکل میهمانش قدم بردارد تا اگر چه کام میهمان با قهوه تلخ شده است، اما با بخشندگی صاحب مضیف به شیرینی کامی به یادماندنی منجر گردد.

خوزستان گردی

پس از خاتمه این مراسم بسیار هیجان انگیز و کم نظیر قصد کردم که در حوالی مضیف های بر پا شده در روستای سوسنگرد استان خوزستان قدم بزنم تا هم از هوای بی نظیر بهاری این منطقه لذت ببرم و هم مردمان محلی را بیشتر بشناسم. مردمانی که با برپایی چنین مراسم هایی سعی دارند تا در کنار زیبایی های طبیعی بی مثال این منطقه، گردشگران را با آداب و رسوم و مراسم های خود و هم چنین فرهنگی که بدان معتقد و پایبند هستند آشنا سازند. بدون شک تماشای تالاب بین المللی شادگان استان خوزستان، شهر تاریخی و باستانی شوش، تپه پر آوازه چغازنبیل، هفت تپه حیرت آور، آسیاب های آبی شوشتر، کویر بکر و دست نخورده خورستان و یا جنگل پر رمز و راز این استان در کنار شهر های تاریخی خرمشهر و آبادان می تواند هر گردشگری را سر ذوق بیاورد. هر چند زیبایی های این منطقه از استان خوزستان بی حد و حصر است اما اگر این منطقه از چنین فرهنگی غنی و منحصر به فردی برخوردار نبود، شاید زیبایی های یاد شده نیز چندان چشم نواز نبود. به جرأت می توانم مدعی شوم که من از گوشه گوشه این دیار پر ماجرا، خاطرات زیادی را در ذهن ثبت کردم. خاطراتی که با فرهنگ بی مثالی که به من ارزانی شد، از یادم محو نخواهد شد. صرف قهوه در مضیف در کنار مردم خونگرم استان خوزستان و آشنایی با آداب و رسوم خوزستان یکی لذت بخش ترین تجربه های زندگی ام بود. خوشحالم که عضو تور گردشگری استان خوزستان بودم. دوستان عرب زبانی در این استان برای خود یافتم و توانستم از آن ها چیز هایی را بیاموزم که در جایی دیگر به فردی غیر بومی به راحتی یاد داده نمی گردد. من در خوزستان و درکنار این مردمان مضیف نشین خونگرم غریبه نبودم. اگر می خواهید راستی سخنان من را لمس کنید و از نزدیک با چنین فضایی آشنا شوید، فرصت را مغتنم بشمارید و برای تعطیلات پیش رو، این استان را به عنوان مقصد گردشگریتان انتخاب کنید.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40970

به "صرف قهوه در مضیف ، یکی از آداب و رسوم خورستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرف قهوه در مضیف ، یکی از آداب و رسوم خورستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید