راهکاری برای نجات زمین از آلایندگی کیسه های پلاستیکی، صادرات کیسه های سبز به 10 کشور

به گزارش مجله سرگرمی، با توجه به عمر 300 تا 400 ساله پلی پروپیلن در طبیعت، استفاده از این پلیمر در کیسه های گچ و سیمان از اواخر سال 2019 ممنوع شده است؛ از این رو محققان یکی از شرکت های صنعتی با استفاده از فناوری نانو الیاف زیست تخریب پذیری برای کیسه های سیمان و آرد معرفی کردند که به گفته آنها این کیسه ها علاوه بر برخورداری از استحکام کششی بالا، دوستدار محیط زیستند.

راهکاری برای نجات زمین از آلایندگی کیسه های پلاستیکی، صادرات کیسه های سبز به 10 کشور

به گزارش خبرنگاران، یکی از گروه های صنعتی، از سال 1373 با فراوری انواع نخ و پارچه و گونی و کیسه های سیمان پلی پروپیلن توسط ماشین آلات اروپایی و تکنولوژی روز جهان با ظرفیت 7000 تن آغاز به فعالیت کرد و در ادامه با تجهیز کارخانه به دستگاه های فراوری کیسه سیمان به یکی از فراورینمایندگان برتر این محصول در خاورمیانه تبدیل شده و نخ نانو کامپوزیت تخریب پذیر محصول جدید این شرکت به شمار می رود که در راستای حفاظت از محیط زیست طراحی شده است.

استفاده از مواد زیست تخریب پذیر در این کیسه ها باعث افت فرآیندپذیری در فراوری این نوع کیسه ها می گردد، در صورتی که با افزودن نانوذرات، فرآیندپذیری و فراوری محصول آسان تر انجام می گردد.

کیسه های زیست تخریب پذیر نسل جدیدی از نانوکامپوزیت ها با پایه پلی پروپیلن است که بر اساس فناوری نانو به فراوری رسیده و از آن برای فراوری نخ، پارچه و کیسه مخصوص سیمان، گچ و آرد استفاده می گردد. فراوری انبوه این محصول نیازمند هیچ تغییری در خط فراوری و ماشین آلات نیست و هیچ هزینه ای به صنعت بسته بندی سیمان تحمیل نمی نماید، بلکه با کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت فراوری و کاهش فشار دستگاه ها و بالا بردن کیفیت محصول نهایی موجب ایجاد مزایای رقابتی شده و به حل یک معضل جهانی یاری می نماید.

نخ پلی پروپیلن اکسا زیست تخریب پذیر از جمله محصولات این گروه است. جلوگیری از تجمع انواع پلیمرها در محیط و دغدغه ­های محیط زیستی، فعالان این حوزه را به سمت فراوری پلیمرهای قابل تخریب در طبیعت سوق داده است. مواد اکسازیست تخریب پذیر سبب تبدیل مواد پلیمری به ذرات با اندازه نامرئی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست، شده و در نهایت به یک ماهیت شیمیایی که بخشی از زنجیره غذایی میکروب­ های خاک، قارچ ها و باکتری ها است، تبدیل می گردد. برای فراوری نخ پلی پروپیلنی از مواد زیست تخریب پذیر و در راستای کاهش هزینه از مواد معدنی ارزان تر که فرآیند پذیری پلیمر را تحت تاثیر قرار می دهند استفاده شده است. افزودن نانوذرات به ماتریس های پلیمری با اهداف مختلفی ازجمله بهبود فرآیندپذیری در فراوری، بهبود خواص مکانیکی انجام شده است.

یکی از کاربردهای اصلی الیاف پلی پروپیلن، فراوری کیسه های حمل و نگهداری مواد مختلف ازجمله گچ و سیمان است. این الیاف برای بافت کیسه های حمل و نگهداری گچ و سیمان ازنظر استحکام و میزان افزایش طول می بایست حداقل های استاندارد را داشته باشند.

گونی سیمان، گچ و آرد که از دیگر دستاوردهای این شرکت است، خواص مکانیکی مطلوبی از قبیل استحکام کششی بالا و ازدیاد طول مناسب را دارد تا در حمل و نگهداری مواد مختلف از قبیل سیمان، گچ و آرد مقاومت لازم را داشته باشد. این کیسه ها از نخ ­های پلی پروپیلن، فراوری و در فرایند فراوری آن از نانوذرات استفاده شده است.

این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از نخستین شرکت های فراورینماینده گونی و کیسه های آرد، سیمان و گچ زیست تخریب پذیر نانویی شناخته می گردد و پیروز به صادرات ماهانه بیش از 2.5 میلیون کیسه نانویی شده است. علاوه بر آن این محصولات نانویی به کشورهایی چون تاجیکستان، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، قزاقستان، گرجستان و ازبکستان صادر می شوند.

در حال حاضر این شرکت ماهانه 7 میلیون کیسه نانویی فراوری می نماید که از این میزان بیش از 35 درصد آن صادر می گردد و این محققان در کوشش هستند تا ظرفیت ماهانه را به 10 میلیون کیسه افزایش دهند.

به دلیل عمر 300 تا 400 ساله پلی پروپیلن در طبیعت، استفاده از این پلیمر در کیسه های گچ و سیمان از اواخر سال 2019 ممنوع شده است. از آنجایی که سیمان، گچ و آرد با پلیمر کیسه ها آمیخته می شوند، جدا کردن آنها از کیسه ها سخت بوده و در عمل این کیسه ها غیرقابل بازیافت می شوند؛ از این رو این کیسه ها وارد طبیعت شده و اثرات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می نمایند. از سوی دیگر استفاده از کیسه های کاغذی نیز مشکلاتی در پی دارد. برای مثال ماهانه 100 میلیون کیسه سیمان در کشور فراوری می گردد که اگر از کاغذ در این کیسه ها استفاده گردد، به سرعت جنگل ها برای تامین این حجم از کاغذ باید از بین بروند.

از این رو این محققان از سال گذشته محصولی عرضه کردند که در آن از نانوکامپوزیت زیست تخریب پذیر برای فراوری کیسه های سیمان، گچ و آرد استفاده شده است. با توسعه این فناوری 250 فرصت شغلی ایجاد شده و طی یک سال گذشته این فناوری 100 میلیارد تومان فروش داخلی و خارجی داشته است.

محصولات این شرکت همچنین در کارخانه های سیمان کاشان، صوفیان، ارومیه، خوی، فارس، خوزستان، تهران، اردستان، نایین، اردبیل، سپاهان و یاسوج مورد استفاده قرار گرفته است.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59452

به "راهکاری برای نجات زمین از آلایندگی کیسه های پلاستیکی، صادرات کیسه های سبز به 10 کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای نجات زمین از آلایندگی کیسه های پلاستیکی، صادرات کیسه های سبز به 10 کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید