راهنمای پرورش و نگهداری گیاه پوتوس ساتین در خانه

به گزارش مجله سرگرمی، بدون شک پوتوس یکی از راحت ترین گیاهان خانگی برای پرورش است؛ حتی اگر فردی باشید که فراموش می کنید گیاهان خود را به میزان کافی آبیاری کنید. اسکینداپسوس پیکتوس (Scindapsus pictus) یک گیاه تاک مانند است که دارای برگ های سبز تیره با لکه های نقره ای است که به آن پوتوس ساتین نقره ای هم گفته می شود. مراقبت از این گیاه خانگی که رشد آهسته ای دارد بسیار آسان است.

راهنمای پرورش و نگهداری گیاه پوتوس ساتین در خانه

چگونه می توان پوتوس ساتین را پرورش داد؟

گیاه پوتوس ساتین (اسکینداپسوس پیکتوس یا Scindapsus pictus) درست شبیه به خویشاوندان نزدیکش، پوتوس (با نام علمی Epipremnum aureum) است. پوتوس ها یکی از گیاهان آپارتمانی هستند که به راحتی می توان آن ها را پرورش و رشد داد و از خانواده Arum هستند؛ گیاهان رونده گرمسیری همیشه سبزی که تحمل سرما را ندارند و به همین علت است که پوتوس معمولا در فضاهای داخلی پرورش داده می شود.

آنچه موجب تمایز پوتوس ساتین از پوتوس می شود اختلاف رنگ و چند رنگ بودن شاخ و برگ آن است. برگ های قلبی شکل با لکه های خاکستری نقره ای که ظاهری تقریبا براق را ایجاد کرده و به جذابیت بصری گیاه افزوده است. کثرت تنوع در این گیاه به رقم آن وابسته است.

پوتوس ساتین یک تاک است که با چسبیدن به محیط اطراف مانند یک ستون، یک داربست، سایر گیاهان، یک دیوار یا بخشی از مبلمان و اثاثیه منزل، خود را محکم نگه می دارد. روش چسبیدن تاک به سطوح از طریق ریشه های هوایی آن است. گاهی اوقات این کار را به صورت مستقل انجام می دهد و گاهی نیاز به یک ابزار کمکی مانند قلاب های کوچکی دارد که قابل مشاهده هم نیستند. به جای اینکه اجازه رشد رونده را به این گیاه بدهید، می توانید پوتوس ساتین را در یک گلدان آویزان بکارید که امکان آویزان شدن شاخ و برگ ها را به صورت آبشاری رو به پایین می دهد.

اسم علمی Scindapsus pictus یا اسکینداپسوس پیکتوس
اسم عمومیپوتوس ساتین، پوتوس ابریشمی، پوتوس نقره ای، فیلودندرون نقره ای
نوع گیاهتاک چند ساله
سایز بالغ600 سانتی متر تا 3 متر
نورنور غیرمستقیم داخل ساختمان
نوع خاکمخلوط خاک گلدان
pH خاک1.6 تا 5.6
فصل شکوفه دهیتابستان
رنگ گلغیر معین
زادگاه بومیجنوب شرقی آسیا
سمیسمی برای انسان و حیوانات

مراقبت از پوتوس ساتین

پوتوس ساتین یک گیاه خانگی است که به مراقبت کمی نیاز دارد. علاوه بر مراقبت های معمول از نظر آبیاری و کوددهی، یک مرحله اضافه که می تواند موجب بهبود شکل ظاهری آن شود، جدا کردن و حذف هر گونه برگ های آسیب دیده و مرده و هرس آن در زمان رشد بیش از حد تاک است که موجب تُنُک شدن آن هم می شود. کوتاه کردن و هرس کردن گیاه موجب ترغیب گیاه به رشد برگ های جدید و پر شدن گیاه خواهد شد. هرس بهتر است در بهار و با شروع فصل رشد انجام شود.

اگر گرد و غبار بر روی گیاه پوتوس ساتین جمع می شود می توانید برگ ها را با آب بشویید. اما برای درخشش برگ ها از روغن استفاده نکنید زیرا این کار می تواند موجب مسدود شدن روزنه ها شده و بر روی توانایی تنفس برگ ها تأثیر بگذارد.

نور

برگ های پوتوس ساتین زمانی که در معرض نور مستقیم قرار گیرند، ظاهر چند رنگ خود را از دست داده و می سوزند. اگر گیاه را در نزدیکی پنجره با نور مستقیم قرار داده اید، نیاز به یک پرده جهت محافظت از آن در برابر نور خورشید خواهید داشت.

خاک

از مخلوط خاک گلدان غنی از مواد مغذی که در بازار موجود است استفاده کنید. این خاک به واسطه داشتن ترکیب پیت ماس، پوسته کاج و پرلیت یا ورمیکولیت، زهکشی خوبی دارد. اسکینداپسوس پیکتوس ها در خاک خیلی خیس (اشباع از آب) و نرم عملکرد خوبی ندارند و به خوبی رشد نمی کنند.

آب

آبیاری فقط زمانی باید انجام گیرد که در صورت فروکردن انگشت یا چوب در خاک، تا عمق 5 سانتی متری سطح خاک خشک باشد. آبیاری با آب هم دمای اتاق و به صورت آهسته و عمیق، تا زمانی که آب از سوراخ های زیر گلدان خارج شود، ادامه یابد.

دما و رطوبت

پوتوس ساتین یک گیاه گرمسیری است، به این معنی که نیاز به گرما و رطوبت دارد. دمای مناسب جهت رشد حداکثری و ایدئال این گیاه، 18 تا 29 درجه سانتی گراد است. در دماهای پایین تر متحمل آسیب سرمایی شده و می میرد. در هوای خشک نوک برگ ها، قهوه ای می شوند.

رطوبت نسبی 40 تا 50 درصد در محیط اطراف گیاه ایدئال است. می توان از طریق قرار دادن گلدان بر روی زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه و آب (جزیره)، رطوبت را افزایش داد اما به صورتی که ریشه ها در معرض آب قرار نگیرند.

غبار پاشی جهت افزایش رطوبت درباره اسکینداپسوس پیکتوس توصیه نمی شود زیرا ریشه های هوایی هم رطوبت را جذب کرده و این خود موجب آبیاری بیش از حد خواهد شد.

کود

پوتوس ساتین در طول فصل رشد یعنی از بهار تا پاییز، یک مرتبه در ماه نیاز به کوددهی دارد. کوددهی این گیاه باید با کود کامل قابل حل در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی انجام شود.

تعویض گلدان

اگر مشاهده کردید که ریشه ها از سوراخ های زهکش گلدان خارج شده اند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. براساس سرعت رشد اسکینداپسوس پیکتوس ممکن است این کار هر سال یا هر دو سال یک بار ضروری باشد.

تعویض گلدان باید در زمان شروع فصل رشد انجام شود. یک گلدان با اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان فعلی انتخاب و با خاک گلدان مخلوط تازه پر کنید. مخلوط های خاک تجاری معمولا حاوی مقدار کود لازم برای چندین ماه هستند، بنابراین این موضوع باید در زمان تغذیه گیاه در نظر گرفته شود.

در ادامه مراحلی برای تعویض گلدان اسکینداپسوس پیکتوس ذکر شده است؛

  1. گیاه را با دقت از گلدان خارج کنید به طوری که به سیستم ریشه گیاه و ساقه آسیبی وارد نشود.
  2. تمام آلودگی های روی ریشه ها را با آب بشویید تا کاملا خاک های قبلی از روی ریشه ها پاک شوند.
  3. ریشه ها را از نظر علایم پوسیدگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. ریشه ها باید سفید و سلامت باشند و رنگ قهوه ای و حالت لزج نداشته باشند.
  4. ریشه های قدیمی و پوسیده را در صورت لزوم هرس کنید.
  5. دقت کنید که گلدان جدیدتان دارای سوراخ هایی برای زهکشی باشد.
  6. گلدان جدید را تا نیمه با مخلوط خاک مناسب پر کنید.
  7. گیاه پوتوس را در عمق مناسب گلدان جدید قرار دهید.
  8. فضای باقیمانده گلدان را با خاک مناسب پر کنید.
  9. خاک اطراف ساقه را به آرامی فشار دهید و گلدان را کامل آبیاری کنید.

تکثیر پوتوس ساتین

تکثیر پوتوس به راحتی از طریق قلمه دریافت از ساقه و ریشه دار کردن آن ها در آب یا خاک گلدان انجام می شود. پس از ریشه دار شدن قلمه ها در آب، در اسرع وقت باید آن ها را به خاک منتقل کرد تا بتوانند از مواد مغذی استفاده کنند.

در بهار یا اوایل تابستان، قلمه های انتهایی به طول 10 سانتی متر از یک گیاه سالم تهیه می شود. در صورت استفاده از خاک گلدان، این قلمه ها در گلدان 10 سانتی متری که با مخلوط خاک گلدانی پر شده اند و دارای زهکشی خوب هستند، قرار می گیرند.

خاک گلدان باید مرطوب نگه داشته شده و در محلی با نور غیر مستقیم مشابه با گیاه مادر قرار داده شود. پس از حدود یک ماه رشد جدید، تأییدکننده ریشه دار شدن گیاه است و میتوان برنامه زمان بندی آبیاری را تغییر داد.

آفات و بیماری های شایع اسکینداپسوس پیکتوس ها

اگر از اسکینداپسوس پیکتوس ها به خوبی مراقبت شود، می توان از بسیاری از بیماری ها و آفات که گیاهان خانگی را تحت تأثیر قرار می دهند جلوگیری کرد.

پتوس ساتین معمولا عاری از آفات و بیماری ها هستند اما ممکن است توسط کنه های عنکبوتی مورد حمله قرار گیرند که می تواند آن ها را به راحتی با شست وشو حذف کرد. از قلم نیاندازید که قسمت زیرین برگ را هم بشویید. اگر میزان آلودگی زیاد باشد، می توان از صابون حشره کش یا روغن باغبانی که برچسب استفاده در گیاهان آپارتمانی را دارد، استفاده کرد.

پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد، رایج ترین بیماری درباره پتوس ساتین نقره ای است. با آبیاری گیاه تنها در زمانی که خاک به طور نسبی خشک است، به راحتی می توان از پوسیدگی ریشه و مسائل قارچی مختلف جلوگیری کرد.

علائم پوسیدگی ریشه معمولا زمانی ظاهر می شود که آسیب جدی به سیستم ریشه گیاه وارد شود. ممکن است متوجه شوید که ساقه ها قهوه ای شدند و لکه های سیاه روی برگ ها ظاهر شده است. تنها راه برای احیای گیاه پتوس در حال مرگ، قرار دادن آن در یک گلدان جدید با خاک استریل است. باید اطمینان حاصل شود که محیط گلدان دارای زهکشی مناسب است.

  • 6 گیاه دارویی با پرورش ساده برای باغبان های مبتدی

انواع پوتوس ساتین

انواع مختلفی از پوتوس با انواع تنوع برگی از جمله لکه های سفید، زرد یا سبز روشن که با رنگ سبز پر رنگ منقطع شده اند، وجود دارد. همچنین ارقامی با برگ های به رنگ سبز روشن هم موجود هستند.

انواع محبوب این گیاه محبوب به شرح زیر هستند؛

پوتوس سیلوری (Silvery): یک رقم با برگ های روشن و برگ های قلبی شکل متنوع

اسکینداپسوس پیکتوس نقره ای یا آرگیروس (Argyraeus): دارای برگ های سبز تیره و کوچکتر است. از نظر تعداد لکه های نقره ای رنگ با فواصل منظم و معین دارای تنوع زیاد است. برگ ها همچنین دارای لبه های نقره ای هستند که به همین دلیل به اسم نقره ای نام گذاری شده است. از آنجایی که برگ ها رانگ تیره دارند، تضاد بین برگ ها و تنوع در این رقم چشمگیرتر است.

اسکینداپسوس پیکتوس اگزوتیکا (Exotica): دارای برگ های بزرگ تر، سبز تیره و نیزه ای شکل با لکه های نقره ای بزرگ است.

پوتوس مرمری با نام علمی Marble Queen: گونه ای با الگوی بسیار جذاب و چند رنگ سفید و سبز که برای حفظ رنگ منحصر به فرد خود، به نور بیشتری نسبت به سایر پوتوس ها نیاز دارد.

پوتوس جید یا پوتوس مروارید با نام علمی Pearls and Jade: این گونه نیز سبز و سفید است اما به جای راه راه بودن، رنگ ها به صورت نقاط کوچک خودنمایی می کنند.

پوتوس نئون: این پتوس نیاز به نور کمتر دارد و برای فضا های کم نور و تاریک بسیار مناسب است.

سؤالات متداول درباره نگهداری پوتوس ساتین

گیاهان پوتوس ساتین در لیست گیاهان آپارتمانی قرار دارند که به راحتی می توان از آن ها مراقبت کرد. با این حال چندین علائم وجود دارد که نشان دهنده این است که به گیاه زیبای شما تنش وارد شده است. در این بخش چند سؤال متداول درباره نگهداری این گیاه آورده شده است.

چرا برگ های پوتوس ساتین نقره ای، قهوه ای می شوند؟

قهوه ای شدن برگ های پوتوس نقره ای نشان دهنده سه چیز است؛ رطوبت پایین، کوددهی بیش از حد، نور زیاد خورشید.

رطوبت خیلی کم است: برای افزایش رطوبت باید گیاهان به صورت مرتب مه پاشی و نوک قهوه ای شده برگ ها جدا شود. رطوبت پایین همچنین موجب قرار دریافت گیاه در معرض آلودگی با کنه های عنکبوتی می شود.

کوددهی بیش از حد است: تجمع زیاد نمک های معدنی می تواند علت قهوه ای شدن برگ های پوتوس نقره ای باشد. کوددهی را به مدت یک ماه متوقف کرده و خاک را با آب فراوان آبشویی کنید.

نور مستقیم خورشید: اگر گیاه به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید باشد، برگ های آن به رنگ قهوه ای در خواهند آمد.

  • 18 گیاه شگفت انگیز که انرژی مثبت را در خانه افزایش می دهند

چرا برگ های پوتوس ساتین زرد می شود؟

اگر برگ های درخشان نقره ای و سبز شروع به زرد شدن کنند، نشانه آبیاری بیش از حد است. همیشه قبل از آبیاری باید خاک از نظر رطوبت چک شود و فقط در زمان خشک بودن کامل خاک آبیاری انجام شود.

چرا برگ های پوتوس ساتین دچار پیچ خوردگی می شوند؟

پیچش برگ ها معمولا نشانه این است که گیاه اسکینداپسوس پیکتوس شما، غرقاب شده است. باید چک شود که خاک در محل سوراخ های زهکشی خشک است یا خیر. در صورت خشک بودن می توان گیاه را آبیاری عمیق انجام داد تا کامل خیس شود.

آیا پوتوس ساتین سمی است؟

اگرچه که پوتوس یک گیاه زیبا برای فضای داخل منزل است، اما در صورت بلعیده شدن، در انسان و حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها ایجاد مسمومیت می کند. بنابراین ضروری است که این گیاه از دسترس حیوانات دور نگه داشته شود. مسمومیت ناشی از پوتوس به ندرت کشنده است و به طور معمول فقط منجر به تحریک خفیف دهان و گلو می شود. این مسأله ناشی از وجود کریستال های نامحلول کلسیم اگزالات است که در تماس با رطوبت دهان می تواند موجب سوزش و تحریک پوست، دهان و گلو شود.

علایم مسمومیت با این گیاه

  • سوزش چشم
  • سوزش دهان
  • تورم و تحریک پذیری دهان
  • ایجاد کف در دهان
  • ایجاد مشکل در بلعیدن
  • استفراغ
  • مشکل تنفسی

با کمی دقت در نگهداری پوتوس ساتین می توانید به پرورش این گیاهان آپارتمانی پرداخته، انرژی مثبت منزل تان را افزایش دهید و هوای پاک تری برای خانواده خود به ارمغان بیاورید.

منابع: leafyplace, thespruce

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138639

به "راهنمای پرورش و نگهداری گیاه پوتوس ساتین در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرورش و نگهداری گیاه پوتوس ساتین در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید