دیوار ایجادشده در محدوده محوطه جندی شاپور برداشته می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی شاپور و ایوان کرخه گفت: درخصوص دیوار غیرمجاز ایجادشده در محوطه ثبت ملی جندی شاپور پرونده قضایی تشکیل شده و این دیوار برداشته خواهد شد.

دیوار ایجادشده در محدوده محوطه جندی شاپور برداشته می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، یعقوب زلقی اظهار کرد: در محدوده محوطه تاریخی جندی شاپور (گندی شاپور) شخصی بدون کسب هرگونه مجوز اقدام به حصارکشی با دیوار پیش ساخته دور زمین خود نموده است.

او با بیان این که محوطه مذکور دارای عرصه و حریم مصوب و هرگونه فعالیت عمرانی در این محدوده ممنوع است، اضافه نمود: با توجه به این که این شخص در خط حدفاصل عرصه و حریم به نصب دیوار پیش ساخته اقدام نموده است، باعث مخدوش شدن سیمای منظر محوطه شده و از همین رو از راه مراجع قضایی نسبت به برطرف مشکل و جمع آوری آن اقدام شده و در آینده مراحل اجرایی این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

شهر باستانی جندی شاپور (گندی شاپور) با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.آثار برجامانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. نخستین دانشگاه دنیا به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد. گندی شاپور یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی بود که توسط شاهپور یکم ایجاد شد. جندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی دنیا آن روز درآمد و بنا بگفتهٔ تاریخ نویسان شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری نمایند، خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعهٔ دانشکدهٔ پزشکی آن اضافه نمود.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38717

به "دیوار ایجادشده در محدوده محوطه جندی شاپور برداشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار ایجادشده در محدوده محوطه جندی شاپور برداشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید