خبرنگاران سوداگران دام زنده بر طبل افزایش قیمت گوشت می کوبند

به گزارش مجله سرگرمی، مراغه - خبرنگاران - اختلاف قیمت فاحش دام زنده در مناطق مختلف همراه با سوداگری و فرصت طلبی دلالان، زمینه ساز گرانی فزاینده گوشت قرمز در مراغه در هفته های اخیر شده است.

خبرنگاران سوداگران دام زنده بر طبل افزایش قیمت گوشت می کوبند

به گزارش خبرنگاران، گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین پروتئین حیوانی، صندلی ویژه ای در سبد و ذائقه غذایی خانواده های ایرانی دارد؛ در سال های اخیر با گرانی این ماده غذایی، صندلی آن در سفره های مردم کم رنگ تر شده و این امر در ماه های اخیر بیشتر و بیشتر به چشم آمده است.

افزایش قیمت نهاده های دامی از جمله کنجاله های وارداتی و نیز گرانی علوفه همه و همه عاملی در جهت افزایش قیمت گوشت قرمز فراوریی از دام های سبک و سنگین بوده است.

عدم بهره گیری از شیوه های دامداری مدرن و نوین به جای شیوه های سنتی و عدم استفاده و پرورش نژادهای سازگار به اقلیم و پربازده نیز از عوامل موثر در کاهش فراوری و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده گوشت قرمز بوده است.

اما آنچه در شرایط کنونی جای بسی تامل است، اختلاف قیمت موجود در زمینه دام سبک در مناطق روستایی به عنوان مراکز اصلی فراوری و مناطق شهری به عنوان زنجیره توزیع و مصرف گوشت قرمز است.

براساس برآوردهای صورت گرفته میدانی از مناطق مختلف روستایی در شهرستان مراغه به عنوان یکی از قطب های دامی و کشاورزی آذربایجان شرقی، قیمت دام زنده سبک (گوسفند) از 35 تا 40 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در این مناطق در نوسان است.

نوسانات موجود در قیمت دام زنده از محل فراوری آنها در روستاها به دلیل افزایش یا کاهش تقاضا در بعضی ماه ها یا فصول سال روی می دهد که امری تا حدودی طبیعی به شمار می رود.

با وجود قیمت نسبتاً مناسب دام زنده نسبت به افزایش نهاده های فراوری در سال ها و ماه های اخیر، قیمت دام های عرضه شده در میادین شهری یا بعضی میادین عرضه آنها تا 50 هزار تومان به ازای هرکیلوگرم نیز به فروش می رسد.

این در حالی است که یک کیلوگرم گوشت قرمز از هر 2 کیلوگرم دام زنده به دست آمده و نباید براساس قیمت تمام شده فراوریی و نه دلالی گوشت قرمز با احتساب سایر هزینه ها، از 65 تا 75 هزار تومان فراتر رود.

در حال حاضر اختلاف قیمت موجود دام های زنده سبک گاه به بیش از 15 تا 20 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز رسیده و پای دلالان و به اصطلاح خریداران دام را برای سودجویی بیشتر به عرصه توزیع این فراوریات دامی باز نموده است.

این امر در نهایت زمینه ساز افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز عرضه شده در واحدهای صنفی به بیش از 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در ماه های اخیر شده است.

این در حالی است که تا به امروز هیچ نهادی مسوولیت نظارت بر قیمت دام زنده را برعهده نگرفته و از ابراز هرگونه نظر کارشناسی یا اقدام نظارتی برای کنترل بازار این محصول خودداری می نمایند.

نظارت و تدوین سازو کار مناسب کنترلی برای حمایت از مصرف نمایندگان در زمینه های مختلف از جمله تامین گوشت قرمز، ضرورتی است که باید در شرایط نه چندان مساعد مالی فعلی کشور به آن پرداخته گردد.

شهرستان مراغه با 912 هزار واحد دامی و فراوری سالانه 6 هزار و 700 تن گوشت قرمز، رتبه سوم آذربایجان شرقی را در این زمینه دارد.

این شهرستان با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: ایرنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 118955

به "خبرنگاران سوداگران دام زنده بر طبل افزایش قیمت گوشت می کوبند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سوداگران دام زنده بر طبل افزایش قیمت گوشت می کوبند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید