حمایت اپوزیسیون از ایجاد حزب سیاسی جدید در ترکیه

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از رهبران سیاسی اپوزیسیون ترکیه از ایجاد حزب سیاسی جدید در این کشور به رهبری وزیر سابق امور مالی حمایت کرد.

حمایت اپوزیسیون از ایجاد حزب سیاسی جدید در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ترند، مرال آکشنر رهبر حزب خوب و از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان از ایجاد یک حزب سیاسی جدید از سوی علی باباجان وزیر سابق امور مالی و امور خارجه این کشور حمایت کرد.

به گفته آکشنر، تنوع احزاب سیاسی در ترکیه شاخصی از دموکراسی است و به توسعه مثبت در این کشور کمک می نماید.

علی باباجان وزیر سابق امور مالی و امور خارجه ترکیه در تاریخ 8 ژوئیه از حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرد. وی پس از 18 سال از این حزب جدا شد. پس از انتخابات اخیر ترکیه زمزمه ها برای جدایی بعضی اعضای حزب عدالت و توسعه و تاسیس حزب جدیدی از سوی آنها افزایش یافت. اگر چه باباجان٬ یک ماه پیش به طور رسمی با رجب طیب اردوغان خداحافظی نموده بود، اما اعلام خبر رسمی استعفای او٬ بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه پیدا کرد.

اردوغان با انتقاد از استعفای باباجان از حزب عدالت و توسعه درباره جزئیات آخرین دیدارش با وی به رسانه های ترکیه گفت: ایشان به دیدار من آمد. از او پرسیدم: علی بیگ! می خواهید حزب تاسیس کنید؟ گفت:نه. فعلاً چنین قصدی نداریم، اما اقدامات اولیه اجرا شده است. به ایشان گفتم: من پست مشاور رهبری حزب را به شما پیشنهاد کردم٬ رد کردید. همین حالا هم اگر در کابینه٬ می توانید کمک گر ما شوید از نظراتتان استفاده می کنیم. اما رد کرد. متاسفانه پیش تر نیز یک پیشنهاد مرا رد نموده بود. رئیس جمهور ازبکستان٬ از من خواست فردی را به او معرفی کنم که در ساختار دولت٬ کمک گر گردد. من علی بیگ را پیشنهاد کردم و ازبکستان نیز استقابل کرد، اما خود او نپذیرفت. من به ایشان گفتم: شما دوست و همراه ما در جهت مبارزه هستید. حالا راه ما از هم جدا شده است. اشکالی ندارد. اما شما حق ندارید این امت را تکه تکه کنید. این کار درستی نیست.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که حزب سیاسی جدیدی به رهبری وزیر سابق امور مالی علی باباجان تاسیس خواهد شد و احمد داووداوغلو، عبدالله گل و بولنت آرینچ نیز به این حرکت سیاسی خواهند پیوست.

بر اساس گزارش ها در صورت ایجاد یک حزب سیاسی جدید، حدود 40 نماینده مجلس از حزب حاکم عدالت و توسعه به این حزب جدید خواهند پیوست و از آک پارتی جدا خواهند شد.

در میان چهره های سیاسی که آماده عضویت در حزب سیاسی جدید را دارند، از سعدالله ارگون وزیر سابق دادگستری و مهمت شیمشک وزیر سابق اقتصاد نام برده می گردد.

آخرین حزب سیاسی در ترکیه در ماه نوامبر سال 2018 توسط فاتح اربکان فرزند نخست وزیر سابق نجم الدین اربکان تاسیس شد. درآن زمان تعداد احزاب سیاسی در ترکیه به 83 مورد رسید.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31707

به "حمایت اپوزیسیون از ایجاد حزب سیاسی جدید در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت اپوزیسیون از ایجاد حزب سیاسی جدید در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید