باسازی بالاحصار کابل توسط هند

به گزارش مجله سرگرمی، این تفاهمنامه عصر روز گذشته (دوشنبه سوم سنبله/شهریور) با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان میان وینی کمار، سفیر هند در کابل و شهیره زاده هرجی، نماینده دیپلوماتیک آغاخان به امضا رسیده است. کشور هند هزینه بازسازی این بنا تاریخی را پرداخت خواهد کرد و بنیاد آغاخان نیز بازسازی آن را به عهده گرفته است.

باسازی بالاحصار کابل توسط هند

وینی کمار بالاحصار کابل را یکی از بناهای تاریخی افغانستان خوانده و گفته که هند در راستا بازسازی و احیا مجدد بناهای تاریخی علاقمند است و امیدوار است که این طرح با موفقیت تکمیل گردد.

غنی نیز در مراسم گفته که بناهای تاریخی، گذشته پرافتخار این کشور را بازگو می کند و احیا این بناها نه تنها ارتباط نسل کنونی را با گذشته نشان می دهد، بلکه تصویر عظمت این سرزمین را برای نسل های آینده انتقال خواهد داد.

او گفته بالاحصار کابل یک سمبول نیست، بلکه یک تمثال (پیکر) تاریخی است که مبارزات مردم افغانستان و توانایی آنان را برای انجام کارهای بزرگ نشان می دهد.

منطقه تاریخی بالاحصار کابل قدمتش به قرن پنجم میلادی برمی گردد. این قلعه در سال های گذشته به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود و حفاظت لازم نیز از آن صورت نگرفته است.

به گفته باستان شناسان افغان قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی گردد. قلعه ای که بر فراز تپه ای در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرق شهر کابل ساخته شده است.

میراحمد جوینده یکی از باستان شناسان افغان قبلا به بی بی سی گفته بود، زمانیکه شهروندان شهر کابل پیرو آیین بودا بودند این قلعه ساخته شده است.

در کتاب های تاریخ افغانستان آمده است که شاهان کابل، در دوره های مختلف در بالاحصار اقامت گاه های مجللی داشتند. اما حالا آنچه اکنون باقی مانده، تنها ویرانه بناهای است که از سنگ و آجر ساخته شده بوده اند.

از این قلعه به منظور اهداف استراتیژیک نظامی نیز سال ها استفاده شده است، اما با گذر زمان اهمیت تاریخی پیدا کرد. ولی ماهیت استفاده نظامی آن هیچگاه تغییر نکرد. اکنون نیز حضور نیروهای ارتش افغانستان در آن مشهود است.

بالا حصار به دلیل اهمیت استراتژیک و قدمت تاریخی اش به یکی از نمادهای شهر کابل تبدیل شده است. این بنا شاهد جنگ های خونین بوده است. در جنگ های اول افغان و انگلیس(1839 - 1842) و جنگ دوم افغان- انگلیس (1880-1878) و بعد در زمان حکومت های کمونیستی افغان این قلعه به عنوان مرکز مهم نظامی استفاده می شد. حتی یکی از قیام های مجاهدین علیه حکومت کمونیستی افغانستان نیز از همین قلعه آغاز شد که به قیام بالا حصار مشهور است.

در سال های اخیر نیز نیروهای ناتو در این قلعه مستقر بودند. این قلعه بارها به شدت آسیب دیده، اما با حفظ هویت و ساختار اصلی اش، بارها بازسازی شده است. آخرین بار کمتر از یک قرن پیش به فرمان نادرشاه پادشاه سابق بازسازی شده و بعد در دوران حکومت کمونیستی افغانستان بخش هایی از این قلعه طعمه آتش شد و تخریب شد.

بی بی سی نوشت، بعد از استقرار دولت مجاهدین در سال 1371 این دژ تاریخی در جنگ های میان این گروها نیز به شدت تخریب شد و از آن زمان تا حالا به حالت ویرانه باقی مانده است.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: گردشبان
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106709

به "باسازی بالاحصار کابل توسط هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باسازی بالاحصار کابل توسط هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید