اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان پزشکی ویژه بیماران خاص

به گزارش مجله سرگرمی، رییس اداره امور دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت از اتمام فاز اول راه اندازی مراکز دندان پزشکی بیماران خاص اطلاع داد و گفت: بر اساس این برنامه قرار است در همه مراکز استان ها، مراکز ارائه خدمات دندان پزشکی تخصصی و سطح سه به بیماران خاص ایجاد گردد تا بیماران هر استان برای دریافت خدمات از استان خود خارج نشوند.

اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان پزشکی ویژه بیماران خاص

دکتر قاسم صادقی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به خاتمه اقدام وزارت بهداشت در راستای ایجاد مراکز دندان پزشکی ویژه بیماران خاص، گفت: یکی از برنامه های عملیاتی ما در سال 97، ایجاد مراکز دندان پزشکی برای بیماران خاص است تا بتوانیم در این مراکز خدمات دندان پزشکی تخصصی را برای بیماران خاص ارائه کنیم.

3 گام برای دندان پزشکی خاص ها

وی اضافه کرد: این برنامه دارای سه گام عملیاتی است؛ گام اول آن، یعنی آنالیز وضع موجود در دانشگاه های علوم پزشکی، قرار بود تا خاتمه خرداد ماه سال جاری انجام گردد که این رخ داد. در گام دوم تجهیز و تعیین کردن مراکز را در دستور کار داریم که این اقدام با یاری دانشگاه های علوم پزشکی انجام می گردد. امیدوارم مسائل بودجه ای این اجازه را بدهند که بتوانیم تا خاتمه آذر ماه بحث تجهیز مراکز دندان پزشکی بیماران خاص را در مراکز استان ها به اتمام برسانیم.

صادقی با بیان اینکه برآورد بودجه ای ما برای تجهیز کل مراکز در دانشگاه های سراسر کشور 20 میلیارد تومان است، اضافه کرد: گام سوم تامین نیروی انسانی است که خوشبختانه همراه با گام اول، اجرای این دو گام هم در برخی دانشگاه ها شروع گردیده است. به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی سبزه وار مرکز دندان پزشکی بیماران خاص راه اندازی گردیده است و خدمات را به بیماران ارائه می دهد. در دانشگاه علوم پزشکی جندیی شاپور اهواز و دانشگاه تبریز هم این خدمات در حال ارائه است. سایر دانشگاه ها هم منتظر تجهیزات وزارتخانه نماندند و به فراخور توانایی هایشان برای انجام این کار کوشش می نمایند. در عین حال هنوز در بسیاری از دانشگاه ها به جهت کمبود تجهیزات و کمبود نیروی انسانی مسائلی وجود دارد که در حال برطرف تدریجی آنها هستیم.

ارائه خدمات تخصصی دندان پزشکی به بیماران خاص در مراکز استان ها

رییس اداره امور دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: بر اساس این برنامه قرار است در همه مراکز استان ها، مراکز ارائه خدمات دندان پزشکی تخصصی و سطح سه به بیماران خاص استان ایجاد گردد تا بیماران هر استان برای دریافت خدمات مورد نیازشان در این حوزه از استان خود خارج نشوند. این مراکز، کاملا مستقل هستند و جامعه هدف شان بیماران خاص و صعب العلاج اعم از بیماران سرطانی، بیماران هموفیلی، تالاسمی، ای بی، اوتیسم و معلولان ذهنی حرکتی و جسمی است. همچنین از آنجایی که در بخش خصوصی تمایلی برای ارائه خدمت به این بیماران وجود ندارد، وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت این است که امکانات لازم را برای درمان مسائل دندان پزشکی بیماران خاص ایجاد کند. بنابراین این امکان را ایجاد می کنیم که بیماران بتوانند از خدمات دندان پزشکی مورد نیازشان بهره مند شوند.

صادقی با بیان اینکه تجهیز این مراکز شامل تامین یونیت، دستگاه رادیوگرافی و دستگاه بیهوشی بر عهده ستاد وزارت بهداشت است، گفت: سایر امکانات اعم از نیروی انسانی و فضای فیزیکی با خود دانشگاه است.

استقرار 4000 یونیت دندان پزشکی در بیش از 3000 مرکز بهداشت شهری و روستایی

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به ارائه خدمات پیشگیرانه در حوزه سلامت دهان و دندان نیز گفت: 4000 مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور وجود دارد که خدمات سطح یک و پیشگیرانه را در حوزه سلامت دهان و دندان انجام می دهند و در حوزه معاونت بهداشتی قرار دارند. البته در این برنامه به طور دقیق 4000 یونیت در 3123 مرکز بهداشتی شهری و روستایی قرار دارند و در حال حاضر هم 2600 دندان پزشک در این مراکز فعالند و خدمات بهداشتی و درمانی دندان پزشکی را به مردم و جامعه هدف شامل افراد تا 14 سال، مادران باردار و شیرده بر اساس بسته خدمتی وزارت بهداشت ارائه می دهند.

دور زمین

دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4125

به "اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان پزشکی ویژه بیماران خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام فاز اول تاسیس مراکز دندان پزشکی ویژه بیماران خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید